Paris says farligt farligt

...som sagt är det livsfarligt att köra bil i Frankrike.

Igår visade det sig tydligt.
När jag skulle hämta köra ut från utfarten till det stora vägen höll jag nästan på att köra på en pojke på cykel. Till höger är korsningen har skymd av en mur (skulle aldrig tilllåtas i Sverige!). Som tur är så kör jag vädigt försiktigt där och jag tänkte även denna gång, jag kommer aldrig hinna se om det kommer någon därifrån med fart. Så stannade till ungefär en meter från vägen - såg inget - och började rulla igen. Då kommer det en pojke cyklandes i full fart och vi båda stampar på bromsen! Jag stannade ungefär 2 dm ifrån honom. Snacka om hjärtattack.
Hursomhelst gick det ju bra och jag kommer fortsätta att köra försiktigt där, för om jag inte hade gjort det vet man inte vad som kunde ha hänt...

Som det är här i frankrike så vinkar man till varandra i trafiken om man är snäll och låter någon gå över vägen eller köra före. Så pojken vinkade till mig på ett sätt som visade att han hade cyklat ouppmärksamt och var tacksam att jag hade kört defensivt.

Sedan var det en bil i en rondell som jag "inte såg", eller snarare trodde inte skulle fortsätta köra i rondellen. Fatum är att folk inte blinkar i rondellerna när de ska rakt fram. Och denna bil hade tänk köra ett varv i rondellen, och då brukar fransmännen faktiskt blinka. Så då tänkte jag köra ut. Han tutade på migoch stannade,  och jag hann stanna så jag lät honom köra först.

Det är inte lätt att köra bil i ett land som inte kör efter samma logik som man själv gör. Hur ska man veta att bilarna har tänkt svänga om de inte blinkar?  

P.S. Nu har min rumskamrat fått namnet Bruce. Han och jag har myst i eftermiddag och sett Män som hatar kvinnor. Nästa vecka ska jag se 2an :D D.S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0