Paris says mer förståelse om varför barnaga används i Frankrike

Idag när jag skulle släppa av Aurélien på skolan var det alla parkeringsplatser fulla. så jag bestämmde mig för att göra som ca 7 andra bilar - att ställa sig utanför en garageport. självklart så kan det ju hända att en person ska ut, dock så jobbar de flesta här i Paris och då måste man fara tidigare plus att jag endast skulle stå där i 5 minuter. När jag kliver ut ur bilen kommer det fram en pappa och började prata med mig. "Du vet väl om att du blockerar? om de ska ut så måste de vänta? osv..." Han höll på så ett tag, jag svarade att självklart visste jag det man det fanns ju ingen annan plats och så. Så sen när jag var halvägs till skolan såg jag hur han backade ut och for iväg.

Man kan ju välja vad man säger och hur man säger det. Det är vad som definerar en som person. Han var ju inte otrevlig eller så, men han hade kunnat sagt/svara att "jag är på väg härifrån, du kan ta min plats."
Tänk så mycket enklare!


Igår hade pappan lagt mjölkflaskan på tredje hyllan i kylskåpet istället för att ställa den i dörren. Detta innebar att när jag öppnade kylskåpet på eftermiddagen var det mjölk nästan överallt. så jag fick torka, diska och rädda matvaror. När jag berättade det för honom på kvällen bad han om ursäkt och tackade mig. Det är skönt att pappan har koll på när han har gjort något fel vilket händer lite då och då.


Häromdagen pratade jag med mamman om barnaga. I den här fmailjen är de emot att ge stryk, dock så använder de lättare daskar tillexempel i bakhuvudet eller på armen i uppforstringssyfte ibland. Dock så tycker de inte att de är så trevlig så det används enbart i allvarliga fall och endast medan barnet är litet ~ 6 år. En sak jag fann lite underligt är att hon beskrev det som att ibland kan skälla vara värre eftersom man säger saker som man ångrar efteråt och ord sårar med än ett litet slag. Och att de ibland enbart använder hot(!) om att slå. vilket låster förskräkligt, men jag försöker se liknelsen med hur man uppfostrar hundar. För att visa att de har gjort fel använde ofta en symboliskt knuff/slag vilket är ett tecken på att de har missbetett sig. MEn mamman tyckte att det definitivt inte behövdes någon lag mot barnaga, fast hon säger att det är skillnad på att slå och slå sina barn. Och självklart så tycker hon det är fel att ge smisk. Dock så tycker hon att ett snabbt och plötsligt slag ett bra sätt att uppfostra sina barn.

Med min Svenska attityd mot våld finner jag barnaga motbjudande, dock så har jag genom denna diskution fått en mer förståelse om barnaga i Frankrike och varför den nog inte kommer förbjudas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0