Paris says vilket äventyr

Vilken dag!



Vi har varit ute och virrat över hela Paris, verkligen.
Vi räknade ut att vid 7 tiden hade vi åkt minst 50 metrostationer!

Vi åt lunch i Paris chinatownområde, då var klockan halv 5. Sedan så hann vi som inte med middagen vi hade tänkt ta. Vi åt på en vietnamesisk restaurang, det fanns ingen beskrivning av maträtterna på menyn så vi fick chansa lite på av de innehöll utifrån franskt namn och dåliga bilder. Jag testade på "Ris med tre olika sorters kött i sås(griskött, kyckling och räkor)" Vad jag fick var en stor tallrik kött och grönsaksgryta med ris.
Den var faktiskt väldigt god och jag åt hela med pinnar!


Dock så vet jag inte om beskrivningen stämde helt. Den innehåll 2 räkor, griskött, något som vi gissar var bläckfisk eller liknande och kan även ha innehållit kyckling.

Efter lunchen bestämde vi oss för att besöka boulongeskogen, vilket visade sig vara svårare än väntat. På grund av en konstig metro som gick i en cirkel gjorde att det tog drygt 1 timma innan vi kom till rätt station (eftersom vi klev av fel först och fick åka runt igen.) Och när vi väl klev av på rätt station fanns det inte ens en skylt till parken. så vi följde kartan men hamnade  helt fel. Därför tog vi en genväg över en motorvägsbro, där det var fyra bilar med unga killar som tutade på oss. Och genade vidare genom ett stängsel och började gå tillbaka. När vi kom tillbaka till metron hittade vi ingången till parken, som självklart var lite undangömd. Dock så orkade vi inte besöka den då utan for tillbaka till paris. Så efter en omväg på 2 timmar hade vi inte fått mycket gjort förutom att lära känna varandra bättre och skratta åt våra misstag. 

I Paris utforkade vi konstens värld - åkte bland ut i Pompidou, var på morden konst utställning såg chagalltavlor etc, inne i kyrka med konstigt ljus och andra saker. det var en roligt kväll, synd bara att det var en giganormous kö till notre dame, jag hade gärna sett utställningen där annars. Vi såg även en massa rök från en byggnad som brann i centrala paris.





När jag körde hem mig och Lena från stationen höll vi på att bli stoppade av polisen. Vi såg polis som gick ut och vinkade just framför oss och självklart kollade jag hastighetsmätaren (ja, jag körde lagligt) och tänkte jag har väl inte gjort något för att de ska stoppa mig? Men saktade in ändå och då visade sig att de var ute efter bilen bakom mig som tur var.

När jag kom till huset uppstå ännu ett problem.
Jag kunde inte låsa upp dörren. Så jag ringde på föräldranas telefoner men fick inget svar. Så jag rinde på dörrren tills de öppnande - fick ringa på norga gången.

Jag kunde inte låsa upp dörren eftersom att man låser även med nyckel från insidan och någon av dem hade glömt att ta ut nyckeln ur låset - så då får man skylla sig själv om man blir väckt och måste låsa upp dörren åt Sanna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0