Paris says Bienvenue Café

Igår hade jag mycket ansvar då mamman var i London och Pappan skulle på något möte. Därför fick jag jobba lite längre och även lägga Aurilien helt själv. Det gick över förväntan.

Idag skulle jag på Välskomstcafe på Förmedlingens huvudkontor(även där jag ska gå skola). Därför hade jag väldigt bråttom - mötet börjde 9.30 och jag skulle släppa av aurilien på skolan först. (På morgonen går det ett tåg i kvarten till st germain en laye och på eftermiddagen en i halvtimmen. Till tågstationen är det drygt en kvarts promenad och från stationen i st germain skulle det också vara en kvart promenad till skolan/förmedlingen.)

Tåget jag behövde ta för att komma i tid gick kvart i 9 och självklart missade jag det. Och det är inte för att jag inte var där i tid, kom dit med några minuters marginal, men stationen var stäng. Gick därför till en biljettautomat och självklart finns inte ens biljetter till st germain(vars tåget går) på snabbval så jag letar och letar i maskinens alla val. Tåget far iväg utan mig och då hittar jag att jag ska gå in på en grej på maskinen och trycka in tre bokstäver av slutstationens namn för att kunna köpa biljetten. S T G och S A I visade inte upp rätt alternativ och jag testar då GER Och lyckas få fram St Germain en laye. När jag köper enkelbiljetten dit kostar det 3,95 £ precis lika mycket som att fara in till Paris - vilket är konstigt.

Far med nästa tåg kommer fram kl 9.13 och börjar gå. Hittar rätt gata på kartan och det går ganska bra. Tills jag gått ungefär hälften. Inga av Gatunamnen(även på stora vägen jag går på) finns med på kartan(blankt) och det finns inga gautskyltar på stora vägen, vilken byter namn 3 gånger på kartan, vilket gör att jag inte riktigt vet var jag befinner mig.
Jag går och går och kommer tillslut fram till les Galleries som är utmärkt på kartan, det betyder att jag har gått förbi gatan jag ska svänga in på med ca 500m. Vänder om och svänger in på en gata(fel namn enligt kartan) Men på lagom avstånd tycker jag och så hittar jag gatan där skolan ligger.

Jag var drygt 10 minuter försenad, men efter mig så kommer det minst 10 andra tjejer så jag var inte sist. vi var drygt 50 tjejer av 10 olika nationaliteter. Jag har pratat med åtminstone 20 stycken och börjat göra planer inför helgen. Imorgon ska jag göra skrivprovet inför skolan, som jag skrev in mig på idag för 30£. Så jag kommer träffa de flesta av dem igen. Vi var 13 stycken som åt lunch tillsammans, de flesta tyskar och svenskar. Det var roligt att träffa folk i samma situation och jämfört med de flesta så har jag INTE har något problem överhuvudtaget.

En tjej har familjedatorn, tvättmaskinen och en massa foton av familjen släktingar i sitt rum vilket gör att hon inte får någon privat stund. Och en annan hade en treåring som får "vill inte"-attacker och attackerar henne, har sönder porslin OCH haft sönder en dörr!

På vägen tillbaka gick jag vilse igen. Hur kan google ha en karta över de gator där det inte finns gatuskyltar? Jag gick på en stor väg och först efter ca 800m kom första skylten över gatans namn. Jag hittade dock tillbaka till stationen efter en omväg på ca 1-2km och detta genom att inte lita på mitt lokalsinne som alltid vill åt exakt motsatt håll. Missade tåget med drygt 10 minuter så fick vänta på nästa.

Jag kan lova att jag har svurit minst 30 gången i tanken idag, har inte varit munter på kartan. Och jag är bitter på St Germains dåliga skyltar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du måste verkligen ha varit superförrvirad idag, för jag hängde inte alls med i det här ;)

2009-09-10 @ 16:38:56
Postat av: Siv

Hej Sanna!

Nu har jag äntligen hittat in på din blogg! Så roligt att läsa och få vara med lite i France :D

Kram kram!

2009-09-10 @ 22:07:27
Postat av: Big sis

Dear sis!

Den här dagen klarade du av bra

Förstår svordomar och irritation men du klarade det!

Det är av sånt här du växer som människa!



Spännande med en treåring som förstört en dörr, måste ha varit typ en glaskiva på dörren..



Mysigt att du fick natta lillpojken.

Jag har själv varit med en 4, nästan 5åring idag, det är mysigt med dom små rackarna!



kramis! och ha en rolig helg!

2009-09-10 @ 23:03:35
URL: http://fridda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0