Paris says I hate french trafic lights


Frankrikes version/släktingt till björk är väldigt hängig och bildar nästan ett tak.



Först och främst: Tack för alla tips om barnuppfostran.

När han attackerade mig idag tog jag tag i honom och såg han i ögonen och sa att man inte skulle göra så. Men som sagt av tidigare tipsare så förstod han inte riktigt. Han blev ledsen och arg på mig för att jag "straffade" honom så när han skärpt till sig fick jag inte vara i hans rum. Ca 5-10 minuter senare skulle han hämta sitt gosedjur och föll, och efter det var jag tillåten att vara i hans närhet igen :) Och sen blev han på riktigt bra humör.

Det som var jobbigt var att samtidigt som han tjurade till tjurade även Clemence till eftersom hon inte fick spela spel på min dator. (För övrigt hade hon uppe drygt 40 sidor med spel när jag sa åt henne att sluta, bra av min dator att inte lagga.)Till henne var jag bestämd och sa att det var nog för idag och att det inte hjälpte att tjura. Hon fortsatte med tysta sura behandlingen i ungefär 20 minuter och jag lät henne vara tills hon började prata igen. Då diskuterade vi problemet och så. Det är kul att jag faktiskt lyckades rätt bra fast det var på franska hela tiden. Hon försökte få mig att låta hon spela eftersom inte har möjlighet/tillåtelse att spela annars och jag sa att det var inte jag och de får du ta med dina föräldrar etc.

Clemence var ledig idag så vi var med varandra hela dagen. Vi spelade, jag visade kort från Sverige, hon visade vägen till ridskolan och presenterade ponnyerna, for och handlade, bakade en tigerkaka (fast för dem heter det typ Zebrakakan) och for och badade på ett badhus i La celle st cloud(drygt en kvart med bil härifrån). På vägen hem från Badhuset körde jag fel i en rondell och vände i en annan rondell när ajg insåg mitt misstag. annars gick det rätt bra med tanke på att körningen är mycket mer avancerad än vad jag är van och att det var mycket trafik jämfört med vad jag är van.

Att vara på ett franska badhus var en upplevelse!

Alla män/pojkar hade på sig speedos eller boxervarianten av speedos(inte särkilt större). Det fanns bås ist för omklädningsrum, alltså alla hade sina grejer i samma rum. Man låste sitt"skåp" (en rund sak som man snurrar på) via koder, för komplicerat för att förklara. Och duscharna var på samma ställe så självklart kunde man itne duscha av sig som Sverige och man duschade inte håret (faktum var att de flesta bara gick och bytte om direkt utan att skölja av sig).      

För övrig så hatar jag Franska trafikljus! De har inget stoppstreck på marken och de är ofta gömda bakom träd/kurvor(då man inte kan vägen), man ser inte när de växlar till grönt eftersom de är dålig placerade(de har kompletterat med små trafikljus på stolpen men de ligger oftast i döda vinkeln eller dolda på annat sett av bilen, OCH man ser inte att det är rött förrän man är vid det eftersom de lyser så dålig.
Och ja, jag gjorde mer än en panikbromsning idag när jag upptäckte det i sista stund.

Till middag åt vi pasta med peso. Till det åt vi gurka i crême fraiche med citron i och till efterrätt Tigerkakan.

Som ni kan förstå har jag jag pratat mycket franska idag, många hela meningar och hyfsat många som varit korrekta.

Kommentarer
Postat av: Big sis

Åh vad härligt med en tjurig fyraåring.

Ser fram emot när jag är färdigutbildad.

Dessa härliga ungar!



Nämen spännande att du får ta strider med ungarna redan nu. Men jag tror det är bra. Det är också bra att du är bestämd, då vet dom var de har dig.



Intressant med badhuset och bilkörningen!

Ofräscht att inte duscha efter badet. Men jag fattar ändå när man måste dela med herrarna..

Ang. stoppskyltat mm så kommer du lära dig det med tiden, var alla sitter i din närhet..



Ta hand om dig!

ps. hur blev det med den andra svenska aupairen?

När ska du börja franskakurser på dagtid?



KRAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2009-09-02 @ 22:17:15
URL: http://fridda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0