Paris says à l'école des sorciers

Som ni nog förstår så håller jag på att läsa Harry Potter just nu, det är kul att läsa på franska och det går riktigt bra. Dock så är det jobbigt att de har översatt alla namn och sånt...

Idag var jag på skolan för att göra det skriftliga provet, det gick hyfsat men jag tror det blev många småfel eftersom det var längesen jag höll på med fransk grammatik. för att vara ärlig känns det som att det enda grammatiken vi höll på med under gymnasiet var konditionalis och skillnaden mellan imperfekt och passé composé. Jag längtar efter att få lära mig skillnaden mellan indicatif och subjuntif, mest hur man ska använda subjunktiv, för det verkar så lätt men jag vet verkligen inte hur det används!

på tisdag är det dags för muntliga, det kommer vara lång väntetid efterosm det är drop in och det är sammanlagt 150 elever som ska göra det. Och därefter kommer jag få veta om ajg kommer få den tid jag måste ha, annars kan skolan inte hjälpa mig och jag får leta efter en annan(vilket kommer vara omöjligt eftersom det kommer vara fullt på alla med tanke på att det är rekordmånga au pairer här i år).

Sen funderar jag på om jag ska köpa ett kort så jag kan åka så mycket jag vill, jag kommer måsta lägga ut 700 kr/ månad iaf. vilket betyder att jag kommer måsta åka in till Paris 3 gånger i veckan för att tjäna in det - men det borde jag ju göra? Jag är trots allt i Paris för att göra saker och inte för att slappa. I och med kortet kan jag åka hur mycket som helst på metron när jag är inne i paris, nu kan jag bara åka en timme på biljetten jag använt på vägen dit och en timme på den jag ska använda på vägen hem.

Idag hämtade jag Aurelien(namnet stavas olika på alla lappar jag läser men tror detta är den rätta stavningen) från skolan och vi for hem. Det gick bra tills han somnade. Jag Började göra middag och gick upp för att väcka honom. Det tog lång tid att väcka honom och sedan började han gråta och skrika. jag testade alla saker jag kom på, men han ville inte gå upp och varje grej jag testade på gjorde det värre. När jag blev less på att hans gallskrik testade jag att gallskrika en gång själv för att se reaktionen, och han slutade skrika. Fortsatte gråta och så men skriken tystnade. Efter drygt 40 minuter ringer mamman, jag skulle sitta barnvakt så de kunde gå på restaurang och bio. Och hon tycker också att han beter sig underligt och efter att pratat med honom tror hon att han ahr feber så de ställer in kvällen ute.
Jag har lyckats få ner honom till köket och att äta upp sin mat när de kommer hem, men han är grymt trött och gnällig. De konstaterar febern och får honom efter ett tag på bättre humör.

Personligen tror jag han sover alldeles för lite, går och lägger sig halv nio -nio och stiger upp 7, till exempel idag kunde man verkligen se ringarna runt ögonen.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0