Paris says en annan del av mig

Man får ett helt annat sorts självförtroende av att vara i ett främmade land. faktum är att jag gick fram till en annan au pair, som jag bara hälsat på tidigare, och satte mig vid henne på tåget och började prata franska. Sen satt vi och pratade franska i en halvtimme, bytte telefopnnummer och gick åt olika håll. Att vara au pair gör på något lustigt sätt att man har ruggit lätt att bli kompisar med andra au pairer.  

Och en annan ska när jag pratar om språkframsteg är att jag chattar som en galning på franska nu. Enda gången jag går över till engelska är om det är någon som inte kan franska så bra eller om det är något riktigt komplicerat att förklara. Men det som är störande är att det är skitsvårt att berätta historier och få med poängen på franska. Och motsatsen - förstå poängen/humorn i andras historier. Det är vad jag tycker är svårast. Att bara prata går bra. 

Nästa vecka måste jag lägga på ett kol och göra klart mitt muntliga framträdande jag ska ha på lektionen och plugga lite inför provet... Ja, snart är det dags igen för terminsprov - Jippi!  

Kommentarer
Postat av: lisa

ne men gu va kul! de hadde jag ingen anning om att du var, de är ju galet :)

hur käns de då att vara i frankrike? du måste bli galet bra på franska :P

vilka känner du som är au pair i usa? kan ju vara kul att prata med nån sån också:)

hur gör du när du får hemlängtan? de är typ de jag orolig över och hur men hittar kompisa.. de är de läskiga med att fara tror jag, att inte känna nån.

2010-02-27 @ 14:38:12
URL: http://fromswedentotheusa.blogg.se/
Postat av: Big sis

Ja du borde höra av dig till Johnny. Och säga från och med vilket datum du vill jobba.

kramis

2010-02-28 @ 22:07:02
URL: http://fridda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0