Paris says chatty people

En annan tokig grej som hände under dagen var att det är väldigt många fransmän som har pratade med mig. En kille på skridskobanan började prata med mig och helt plötsligt åkte vi skidskor tillsammans. Han var väldigt trevlig och det var ett bra tillfälle för mig att öva franskan. Sen stod han även och pratade med mig, Lena och Maja, franskan gick ändå rätt bra även om det var lite klurigt ibland. En kul sak var att han tyckte att jag pratade bra franska när jag själv hör alla fel jag gör - dock verkade han ha ganska lätt att förstå mig.

Sen var det även två olika "gäng" med killar som började prata med mig ... observera mig och inte de andra... Lite sjukt att det hände på samma dag då det inte hänt på så sätt under de snart 5 månader jag varit här. Ena "gänget" var trevliga och frågade efter bussen och när jag svarde pratade de vidare med mig. De andra var lite skummare och ja, de följde efter oss in till kön till tjejtoan bara för att få prata med mig. Var ganska kul att de var helt usla på engelska och en av de första sakerna en kille sa var "I have big boobs" även om det mer lät som "boots". Det han hade tänkt säga, men misslyckades med första gången var "you have big boobs". Jaha, det var en kommentar jag aldrig trott jag skulle få! särskilt inte när jag är påpälsad med jacka osv... De var inte lika trevliga som de andra men de var mer skämtsamma än jobbiga.

En kul sak är att även om de försöker prata engeslka med en så räcker det att du säger en liten komplicerad mening som "you ask a lot of questions" för att de helt ska tappa bort sig för att de inte förstå något.

Fransmän och deras Engelskakunskaper...

Kommentarer
Postat av: jonatan

jag har tänkt lite på det där om andra/tredjespråk, och det viktiga är ju inte alltid uttal eller att kunna en massa fina ord, det är att kunna hålla ett flytande tal. även om man gör fel ibland :) titta bara på invadrare i sverige, nog förstår man vad dom säger även om det inte är grammatiskt korrekt jämt

2010-01-24 @ 14:16:30
URL: http://somehoursahead.blogg.se/
Postat av: Elias

Jag håller med Jonatan, man uppfattar inte en persons språkkunskaper baserat på grammatik eller vokabulär, utan på hur bekväm de är med språket i övrigt.

2010-01-24 @ 14:43:36
URL: http://adventuresofelias.blogg.se/
Postat av: Fanny

Men ang fransmän och engelska (eller andra språk över huvud taget) så verkar de varken säkra på sin sak eller särskilt framgångsrika i sina försök. Men jag måste säga att mina franska kolleger lär sig sjukt snabbt! Bara på 2mån har Elodie blivit assäker på att snacka!

2010-01-25 @ 04:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0