Paris says franska, franska, franska

okej, jag måste faktiskt nämna lite om vad jag faktiskt gjort i veckan.

I torsdags var en dag då jag pratade minst svenska och var mest social. Lena var sjuk och jag utbytte bara ett kort samtal med Maja om simningen.

Jag pratade franska med den nyaste Au pairern i Bailly, Lisa(tror jag hon heter), hela vägen till skolan. Sen småpratade jag lite innan lektionen och hade sedan en 2-timmars lektion. På vägen till tåget stötte jag ihop med Laura, en tjej i min klass som kommer från Colombia. Så då pratade vi på om att ha långdistansförhållande och vad vi tänkte göra nästa år.

När jag kom på tåget satt american boy på tåget, han är även känd som Justin från min klass. Det är ett litet internskämt mellan mig, lena och friederike som han går under smeknamnet American boy (från sången my american boy). Han är trevlig och tydligen ska han börja ta vårt tåg varje eftermiddag så jag kommer nog prata mer med honom.

Annars så pratar jag bara franska med familjen, ibland kan det vara svårt att förstå, men då förklarar de på enklare franska vilket är precis som jag vill ha det. Det börjar gå riktigt bra att prata nu, även om det är ett helvete att läsa nattsagor för fyraårignen. Till exempel idag frågade jag om han ens förstod vad jag läste, med det gjorde han visst så det vara bara att fortsätta läsa högt. 

Elias har flyttat till London nu, men han har inget internet och ingen fast telefon så vi kan bara prata med varandra via sms. Han trodde de skulle ha telefonen fixat till söndag så då kan jag nog ringa. Familjen har ett abonnemang så att man kan ringa till hela Europa för samma taxa som inom Frankrike - så länge det är till fast linje.
Jag vill höra hur han har det...

Sen så har fyraåringen varit väldigt snäll och lätthanterlig idag. Det är väldigt roligt att vara med honom och vår relation är väldigt bra. Jag vet hur jag ska göra för att hålla honom på bra humör, och idag frågade han inte ens en enda gång om när han föräldrar skulle komma hem - första gången!

Kommentarer
Postat av: Big sis



Kul att du blivit så bra på franska och utnyttjar det.

Så mysigt att du och 4-åringen kommer bra överens nu. Apropå nattsagor, såg en film i helgen som utspelade sig i Frankrike, där läste pappan rödluvan och vargen på franska - då tänkte jag på dig hehe!



Hoppas Elias löser internet snart.



kramisar

2010-01-18 @ 11:35:55
URL: http://fridda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0