Paris says thinking 'bout the future

"Oj, var klockan bara kvart i åtta!" Det var min tanke då jag kom ner efter att ha lagt fyraåringen. Hans vanliga läggningstid är vid 8.30-9... Vilket är extremt sent enligt svensk standard.

Jag har haft rätt mycket för mig idag, även om jag nu ahr svårt att komma ihåg allt.
Jag och Maja for och simmade, det blev mellan 1000- 1300 meter tillslut. 40 gånger 25 meter är mitt minimum för varje gång jag simmar och förhoppningsvis ska jag simma varje fredag fram över! I slutet kom även Jenny dit och simmade, dock var det lite otajmat med mig som skulle börja dra mig hemmåt. Så nu kan jag med gott samvete säga att jag är väldigt trött.

Jag har kollat upp om att göra högskoleprovet här, det kostar ca 460 kr så egentligen bara hundra kr dyrare än i Sverige. Så jag spa prata med föräldrarna om det (måste betala med check) sen så ska jag väl ta och anmäla mig.
Därefter blir det hårdplugg, måste få minst 1.7 p, 09 behövde man minst det för att komma in på psykologlinjen.

Annars har jag jobbat mycket på min reservplan för nästa år. Som de flesta vet är ju min passion att sy saker och även om jag inte vill jobba med det är det en kunskap jag vill utveckla. Därför har jag kollat upp upp lite olika skolor/utbildningar i det området också. Då jag inte kan söka till textilhögskolan i Borås (saknar kursen mönsterkonstruktion) har jag kollat upp andra alternativ. Här i Paris finns en bra skolan, dock kostar den ca 200 000 per läsår.
Jag hittade en ett års utbildning/baskurs i modeskapande i London, som faktiskt är billigare än samma utbilning i Sverige (privat skolor). I London kostar den ca 40 000 för ett år och i Sverige nästan 70 000! Det är kanske inget jag skulle fundera så mycket på om jag hade varit gjord av pengar. Dock, så kommer jag ah stora studieskulder efter 5 års psykologistudier. och om man lägger på det med skulden för fashion design kursen så är det ganska lätt att inse att det inte går ihop.

Så det vore perfekt om jag kunde vinna 200 000 kr på lotto!


Som ni förstår har jag haft mycket i huvudet i veckan...

Kommentarer
Postat av: Tarja

Vi föratår att du jobbar för plan B. Ett tips är ju att hitta en rik fransman som kan finansera utbildningen! kram

2010-01-15 @ 21:21:39
Postat av: Big sis

när jag läste syslöjd på gymnasiet kunde jag ha läst mönsterkonstruktion men valde färg och form i stället.



Skrattar åt mammas tips.

Jag rekommenderar ist att du söker Projekt Runnaway i stället. Programmet som får okända designer att..

vet inte hur slogan går.



Kul med nattsagor på franska.

Kom på att jag glömde lära dig en anka ramsa.

får lära dig den nån annan gång =)



KRAM

2010-01-16 @ 12:45:42
URL: http://fridda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0